kaartjes voor bus/metro enz.

• niekie

Ik ga voor het eerst in mijn leven naar Barcelona en kan absoluut geen Spaans.

Wie kan me vertellen waar op de luchthaven van Barcelona ik kaartjes kan kopen voor de bus of metro (of trein) naar het centrum?

En waar je kaartjes kunt kopen voor de rit van het centrum terug naar de luchthaven.

Zijn er bijv. automaten (Engels- of Duitstalig) of serevicebalies aanwezig en ook 's nachts open of kun je (bus)kaartjes ook bij de buschauffeur kopen (tegen hetzelfde tarief)?

En ook wat voordeliger is (2 volwassenen en 2 kinderen van 7 en 9 jaar) om van de luchthaven naar het centrum te geraken?

We komen in het weekend (zaterdag) met het vliegtuig aan omstreeks 22.40 uur en vliegen een week later (op zondagochtend) om 06.45 uur terug.

Alle info is welkom (bus/trein/metro/taxi, tijden, tarieven etc).

• Matt

Het hangt er een beetje vanaf waar je naar toe moet, maar in de meeste gevallen is de Aerobus het handigst. Deze rijdt naar Plaza Catalunya, dus dan sta je echt midden in het centrum.

Kaartjes koop ik altijjd direct bij de chauffeur. Er staat ook een automaat bij de halte en meestal een mederwerker die alles in goede banen moet leiden, dus maak je geen zorgen. Een enkeltje kost overal 5,30EUR.

De eerste bus vertrekt om 5.30 uur dus dat is erg krap voor het halen van je terugvlucht, zeker als je al om 6.15u moet boarden Er is een nachtbus, maar ik zou je aanraden een taxi te nemen. Met z´n 4-en betaal je in totaal maar iets van 10/15 EUR extra en het scheelt een hoop stress :)

Hieronder 3 links die je verder kunnen helpen.

Aerobus: http://www.aerobusbcn.com/index.php/en/discoveraerobus.html

Trein: http://www.renfe.com/EN/viajeros/index.html

Algemene info: http://www.barcelonatips.nl/informatie/vliegveld/

Succes!

Matt

• Ingeborg

Hoi Niekie,

Je kunt met de trein naar Catalunya en hiervoor zijn de kaartjes bij een automaat voor de ingang van het station te koop. Een andere optie is om met de Aerobus te gaan. Deze kaartjes koop je bij de chauffeur zelf en als andere optie kun je met de taxi naar het je verblijfplaats. Het gemak hiervan is, is dat je voor de deur af gezet word, maar is wel de duurste van de 3 opties.

De automaten zijn in verschillende talen als Duits, Engels, Frans… helaas geen Nederlands. De trein is zonder meer het voordeligste reizen. Wanneer je een T-10 (10 rittenkaart, zone 1) koopt kun je hiermee met zijn allen op afstempelen en kost een ritje ongeveer 80 cent p.p. Deze kaart kun je in de stad ook voor de metro, trein, bus en tram gebruiken.

De terugrit naar de luchthaven is nog voor 05:00h en dan rijden de Aerobussen nog niet. Voor een taxi betaal je 30 euro ongeveer.

Voor meer info kun je een kijkje op mijn site nemen: http://barcelonainfo.nl

Fijne vakantie!

• Matt

@Ingeborg:

“Je kunt met de trein naar Catalunya” –> Hoe dan? Volgens mij rijdt de trein vanaf het vliegveld naar Barcelona Sants, Passeig de Gracia en Clot? Je zult dus of over moeten stappen of een flink stuk moeten lopen. Zou er zelf niet aan beginnen met 2 kinderen en bagage. Ook ivm alle zakkenrollers daar.

Ook gaat de trein maar eens in de 30 minuten, ipv iedere 5 minuten zoals de Aerobus. Goedkoper is het wel: 3,20 EUR voor de trein tegenover 22 EUR vd Aerobus.

• Matt

@niekie:

Nog één ding: kijk uit voor zakkenrollers. Let op je spullen of beter nog, neem niets van waarde mee als je door de stad loopt. Op deze foto´s kun je zien hoe sneaky ze te werk gaan: http://www.robbedinbarcelona.com/2011/10/19/exclusive-barcelona-pickpocket-photos-revealed-for-the-first-time/

En dit is maar één methode van de tientallen truucs die ze hebben…

rcs3fi

• Niekie

We moeten met ons gezin van vliegveld naar Carrer de Taulat. Wat is het voordeligst en welk kaartje(s). Hebben kinderen ook korting?

We wandelen verder de hele week graag, maar willen wel af en toe gebruik maken van het openbaar vervoer, welke kaart is dan het meest geschikt of is het dan toch beter losse kaartjes te nemen of de grotere?

Alvast bedankt voor de info tot nu toe allemaal.

• Ingeborg

Carrer taulat is iet wat meer uit het centrum gelegen. Met het beste gemak kun je de taxi nemen. Indien je toch met de trein wilt raad ik je ana om naar halte Passeig de Gracia te gaan en daarvandaan op de L4, gele metrolijn, naar metrohalte Llacuna te gaan. Hiervandaan hoef je maar een klein stukje te lopen. De trein is alleen niet het gemakkelijkste omdat deze inderdaad maar 1x per 30 minuten gaat, ondergronds een wandeling nodig is en een overstap op de metro. Wel kun je dus een T-10 kopen waarmee je van el Prat naar Passeig de Gracia met de trein kunt en dan overstappen op de metro met ditzelfde kaartje. Dus zit je nog altijd onder de 3,20 p.p. Omdat een T-10 zo'n 8,25 kost en je daar allen op kan afstempelen.

Met de Aerobus kom je aan op eindhalte placa Catalunya en zul je naar metrohalte Urquinaona of Passeig de Gracia moeten lopen voor de metro. Dus hier koop je (uit mijn hoofd kost een kaartje voor volwassenen 5,30) p.p. en vervolgens alsnog een metrokaartje. Wel bespaard de Aerobus je een hoop gesjouw onder de grond wat je wel bij de treinen hebt.

De grote metrokaart, T-10 zone 1 is alle dagen geldig en met 1x heen en weer ben je 8 stempels kwijt en kost het je dus maar 1x 8,25. Met losse kaartjes betaal je 1,45 (ook uit mijn hoofd, maar ongeveer) per enkele rit.Een T-10 op zak hebben is dus het beste aan te raden.

Succes!

Groetjes Ingeborg

• Mabel at Barcelona

Gelukkig is de pagina van het Openbaar Vervoer-bedrijf in Barcelona - TMB - ook in het engels, zodat je alle informatie zelf rustig vantevoren kunt opzoeken:

http://www.tmb.cat/en/home

• n.stikker

Nog maar even over zakkenrollers. Want er is maar weinig dat je vakantie zo verknalt als diverse dagdelen bij politiebureau en consulaat door moeten brengen omdat ze je tas met al je pasjes, geld en paspoort hebben gerold. Zakkenrollers zijn naast de toeristische centra vooral heel veel actief in de metro. Let daarbij vooral bij in- en uitstappen goed op. Op dat moment kunnen ze nl. makkelijk zelf weer uitstappen (cq. instappen) en kan je door de sluitende deuren helemaal niets meer doen.

Het is erg om te moeten zeggen, maar wees vooral bedacht op een vent die jou (of je kind!) een agressieve zet geeft en bereid lijkt ter plekke met je op de vuist te gaan, terwijl zijn maatje intussen op zijn gemak in je tas zit te grabbelen. Ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren. Het klinkt allemaal erg eng en eerlijk gezegd is het dat ook. Kortom, laat zien dat je op je hoede bent, kijk goed om je heen, kijk ‘verdachte’ personen aan en verlies je concentratie niet bij het in en uitstappen. Dan ben je ineens geen interessant slachtoffer meer en denk je hopelijk na een paar dagen Barcelona ‘Waar hébben ze het over? Niets van gemerkt!’

En je waardevolle spullen in een nektasje, een schouderholster of zo'n plat documententasje onder een paar lagen kleding helpt natuurlijk ook enorm :P