scheiding met kind: vervolg

• herman

Dit is een vervolg van mijn 1e bericht op B-startpagina.

Ruim een maand geleden ben ik door mijn (Catalaanse) vrouw, waarmee ik een baby heb van 12 mnd, zonder enige middelen op straat gezet. Na diverse instanties te zijn afgegaan, het is geen Barcelona hier maar een dorp, weet ik nog steeds niet goed waar ik aan toe ben.

Ik kan mijn dochtertje slechts op tijdstippen zien als het mijn ex uitkomt en aangezien ik nogal druk ben met mijn verblijf hier te regelen (financieel) is dat in die maand slechts 2x gelukt. Ze lapt onze eerder gemaakte afspraak aan haar laars, dicteert het nieuwe tijdstip van ontmoeting, en doet geen enkele moeite mij enigszins tegemoet te komen.

Ik heb 2 vragen:

1) Kan iemand mij uitleggen hoe hier in Catalunya/Spanje zo’n ontmoetingsregeling tot stand komt en hoe dat evt. afgedwongen kan worden? Wat is het traject en wat zijn de mogelijkheden?

2) Ik leef nu in een half afgebouwde casita op el “campo”, zeer primitief maar ik red me wel. De laatste maand ben ik bezig geweest een baan te zoeken (in Barcelona) maar dat is nog niet gelukt. En mijn geld begint op te raken. Ik moet het zien uit te zingen tot febr/maart, dan heb ik een redelijke kans op een baantje hier. Ik heb van iemand gehoord dat ik recht heb op een toelage van pm 450,- p/m. Kan iemand mij daarover concrete info geven? Waar moet ik dat aanvragen, hoe gaat dat in zijn werk en waar moet ik aan voldoen? Ik heb geen zin om weer van het kastje naar de muur gestuurd te worden zoals al vaak is gebeurd.

Groetjes Herman (movimag@gmail.com )

PS: Mijn Spaans en zeker Catalaans is te slecht om de officiële info hierover goed te begrijpen.

• Mabel at Barcelona

Herman,

Ik raad je sterk aan naar een NLse advocaat in BCN te gaan in plaats van je vragen hier te stellen op het prikbord: dat kan lang duren en wellicht krijg je niet de juiste of complete info. Het kost wellicht wat meer geld, maar ik denk dat professioneel advies nu wel is wat je nodig hebt.

Er zijn er een paar:

De Haan: http://www.dehaanmulder.com/

Gimbrere: http://www.gimbrere.es/

Bressers: http://www.bresserslaw.com/advocaten-spanje/advocatenkantoor-contact.php

Succes!

• Matt

Ik zou je berichtje (evt. samen met je eerdere bericht) op SpanjeForum plaatsen. Dat forum is erg actief en je vragen gaan niet specifiek over Barcelona. Hier is de link: http://www.spanjeforum.nl

• herman

Matt, Mabel, bedankt voor jullie adviezen, ga het bekijken.

Geld is wat ik bijna niet heb, nog net genoeg om wat te eten en het vervelende is, ik woon pm 180 km van Barcelona, en daar is het allemaal wat “Europeser”.

groetjes herman

• Anna

Herman,

Ik kan je niet echt helpen maar wil je wel waarschuwen voor wat er kan gebeuren.

Je ex kan geadviseerd worden een aanklacht wegens mishandeling in te dienen en bij de rechter om een straatverbod te vragen.

Helaas (en in sommige gevallen gelukkig) zijn ze hier vrij makkelijk met het inwilligen van zo´n verzoek. Ook zonder duidelijk bewijsmateriaal. Ik heb zo´n geval van dichtbij meegemaakt en de vader in kwestie is hier zo´n 4 jaar mee bezig geweest (gelukkig is hij uiteindelijk bij gebrek aan bewijs door de rechter in het gelijk gesteld).

Ik begrijp dat je bijna geen geld hebt, maar ook ik raad je dringend aan om zo snel mogelijk een advocaat te vinden.

Sterkte!

• herman

sorry voor de late reactie anna.

ik hoop maar dat dit middel niet ingezet wordt en ik heb daar toch nog wel vertrouwen in.

voorlopig wil ik de zaak niet laten escaleren, maar ik ben benieuwd naar enige jurisprudentie in dit soort kwesties.

grt herman

• Nicole

Beste Herman,

Juridisch advies ga je hier niet krijgen. Zoals mijn voorgangers al aangeven, zul je contact op moeten nemen met een advocaat, eventueel een pro-deoadvocaat. (abogado de oficio)

Succes

• Maria25

Herman, ben je nu zo dom of doe je gewoon dom?

1001 mensen zeggen tegen je naar een advocaat te gaan maar dat heb je nog steeds niet gedaan. Met jou zijn er 10.000.001 andere mannen (en vrouwen) die nu hun kinderen niet meer zien omdat ze een slappe houding aannamen toen er problemen kwamen.

Een advocaat raadplegen is geen escalatie maar gewoon uitzoeken wat je rechten en plichten zijn en dat daarna even vastleggen zodat je in toekomst niet die man wordt die “ergens” nog een kind heeft wonen maar geen idee heeft hoe het met dat kind gaat…..

• herman

Beste Maria,

Ik ben op straat gezet en heb weinig middelen, internet een paar uur per week in de bieb, eten via het rode kruis en wonen in een casita. Oke , ik redt me wel al begint het een beetje koud te worden.

Inmiddels heb ik wel een opdrachtje gekregen voor het bedrijf dat ik wilde opzetten maar dat door de actie van mijn exvrouw bruut werd verstoord.

Ik heb ruim 2 mnd geleden al een “abogado de oficio” aangevraagd, de wachttijd zou 6 weken zijn. Ik ben verschillende malen naar het kantoor gegaan om te informeren en tot spoed te manen. Daarna zijn er nog 2 weken bijgekomen. Nu zeggen ze na kerstmis. Ik heb geprotesteerd en een nummer gekregen (ja na 8 weken, dit is een groot dorp in Catalunya) van het hoofdkantoor in een nabijgelegen stadje. Ik heb zelf gebeld, de asistencia social heeft gebeld maar tot nu toe altijd bezet. Het is ook lastig als je met 47 mede medewerkers EEN lijn moet delen. Ik krijg meer en meer het idee dat dit land zo'n beetje failliet is. Financieel en moreel.

Ik ben bij verschillende afdelingen van justicia geweest om informatie maar ze kunnen me weinig zeggen. Jonge chicks die een tekstje uit het hoofd hebben geleerd, verder komen ze niet.

Ja, als je geld hebt kun je een advocaat kopen, dwz dat je je rechten kunt kopen. Ik heb geinformeerd bij (nederlandstalige) advocatenbureaus om een eerste brief te schrijven, wil je weten wat je over moet maken voordat ze bereidt zijn een pen van het bureau te pakken?

Ik heb geen geld. Jammer. Dit is Catalunya, Europa, zeggen ze. Ik betwijfel het.

Sorry dat ik een beetje gepikeerd reageer.

Herman

• herman

sorry voor de vele schrijvfouten, ik was nogal emotioneel.

herman