Goede en minder goede wijken?

• Moeder

Binnenkort gaan mijn dochter en haar vriendin voor vier maanden studeren aan de Universiteit van Barcelona (september tm december). Zij zoeken een gemeubileerd appartement voor die periode. Alles moet vanuit NL worden geregeld via internet, mail en telefoon.

Daarom ben ik op zoek naar adviezen vooral over de wijk waar je wel of juist niet zou moeten willen wonen als 22 jarige studentes. Natuurlijk zijn tips en aanbiedingen ook welkom! Budget ligt rond de 600-700 euro voor 2 personen.

Vast bedankt!

• Sander

Gracia, Barceloneta, Eixample, Gotico, Poble sec, Poble Nou =OK

Las Minas, Zona Franca, Raval, Sant Gervasi (te ver weg)= niet echt aan te bevelen

• Martine

Wat een onzin over Raval! Ik heb daar 1,5 jaar alleen gewoond en nooit problemen gehad. Het is er heerlijk! Lekker centraal, goede restaurants en leuke barretjes. En het is prima te betalen. Als je rond Carme/Hospital blijft, is er geen vuiltje aan de lucht. Op Ramblas de Raval staat een schitterend 4 sterren hotel, het is goed verlicht en je moet overal gewoon opletten, net als in Nederland. Ik word een beetje moe van mensen (die nooit in deze buurt komen, laat staan er gewoond hebben) die Raval als onveilig bestempelen. Ik loop/fiets liever daar, dan door de Bijlmer of de Tarwewijk.

Gracia is saai en Poble Nou/Sec veel te ver weg.

Als je in Barcelona komt studeren voor 4 maanden, dan wil je de stad ervaren lijkt me. Ergens achteraf in het groen zitten, dat kan altijd nog.

• Mabel at Barcelona

Sorry hoor Martine,

maar je hebt er niet helemaal geen verstand van… Poble Sec ligt NAAST Ravel, prima wijk, helemaal niet ver weg. En Gracia is alles behlave saai, ja, misschien niet zo heel erg toeristisch als de stad. Ik heb ook in Raval gewoond (in 2003) en vond het redelijk, maar ben eerlijk: als niet je niet super zeker van jezelf bent en niet een soort van “kom niet aan me” blik hebt, kan het best een wat mindere wijk zijn en je makkelijk onzeker/onveilig voelen. Ik heb verder 2 jaar in Gracia gewoond, 3 jaar in Sants en woon nu al weer 2 jaar in Eixample en in alle wijken heb ik me altijd super veilig en thuis gevoeld.

• Ingeborg

Ik fiets een paar keer per week met een tour door Raval en er zijn genoeg mensen van mijn groep die de wijk als onveilig beschouwen en de “spanningen” wel voelen en er liever niet verblijven. Toe zijn er heel veel mensen die het er wel leuk vinden en dat zijn vaak degene die al veel gewend zijn en uit een grote stad komen. 2 meiden die maar voor 4 maanden naar BCN komen zou ik zeker niet naar Raval aanbevelen.

Groetjes Ingeborg

http://barcelonainfo.nl

• Arjan

Raval is zeker een bruisende wijk die heel gezellig kan zijn maar ook zeker niet ongevaarlijk, vergleken met andere de wijken in Barna is het in mijn ogen de wijk met de meeste „kleine criminaliteit“.

Kleine crimaliteit versta ik dan onder; berovingen, prostitutie (regelmatig in het landelijk „sensatie nieuws“) en drugsverkoop…..

Nog even terugkomend op de straat Hospital, die leuke straat die uitkomt op de Rambla de Raval … in 2008 zijn daar wel leden van Al queda opgepakt.. 

http://www.nouscatalans.cat/index.php?option=com_contingut&contingut=3184

Voor de rest is het een heleee leuke wijk 

• goede link

en dat moest deze link natuurlijk zijn:

http://www.directe.cat/noticia/7807/vuit-detinguts-en-loperacio-contra-el-terrorisme-islamista-a-barcelona-castello-i-pamplona-7807

• Dré

Er gaat niks boven de Jordaan