Piso gehuurd, rechten

• Hannes

Ik heb onlangs een piso gehuurd via een adminstrador de finques, alles goed en wel betaald en getekend en woon daar nu sinds juni. Het huurcontract is getekend door mij en de administrador maar nog niet door de el propetario. Daar komt bij dat het me niet gelukt is om de electriciteitsrekening op mijn naam te zetten omdat het certificaat van de elektrisch installatie is ver vervallen, daar komt bij dat alle deuren in het huis geen klink of slot hebben en soms totaal (>5 cm) niet in het kozijn passen, plus uiteraard een toilet wat constant doorloopt. Heb natuurlijk over dit alles al contact gehad met de administrador en die geeft aan dat ik me nergens zorgen over hoef te maken. Dat doe ik dus wel en het zit me dus voiral niet lekker dat de werkelijke huurbaas nog steeds het contract niet heeft getekend. Goed ben dus benieuwd of iemand mij in de nl taal wat meer info kan geven. Groeten, hannes

• Mabel at Barcelona

Als kenner op het gebied van huizen en alles wat er mis kan gaan…. hier mijn visie:

- een administrador heeft volgens mij recht voor de eigenaar te tekenen, dus denk dat dat wel goed zit

- dat alles in het huis schots en scheef is, en sloten etc ontbreken…. tja…. een goede huisbaas had dat al voor intrek gefixed, of in ieder geval meteen erna…. je bent met deze kennis wel in het huis gaan wonen en vraag me af of je dan uberhaupt rechten hebt dat het gemaakt wordt (even vanuitgaande dat het niet levensbedreigend is)… ik heb de aantal keren dat er iets mis was, dat als kanttekening in het contract gezet, dat het in geval vanaf het begin duidelijk was en voor getekend werd… mijn ervaring leert helaas dat ik je weinig hoop geef

- ik raad je aan een burofax (kan online via correos) naar de administrador te sturen waarin je duidelijk zet wat er allemaal kapot is, daarbij aangeeft dat je de afspraak had dat dat gemaakt zou woren, een redelijke termijn stellen en dan of a. zeggen dat je geen huur betaalt totdat het gemaakt is of b. het zelf laat maken en dat met de huur verrekent. in beide gevallen wordt de relatie met je huisbaas wel onder druk gezet (niet handig) en tegelijkertijk wist je hoe de piso was toen je erin kwam (alles komt goed is een soort van normale nietszeggende spaanse uitdukking)

- laatste twee opties: a. eieren voor je geld kiezen, huur stopzetten en verhuizen naar een beter huis (voordat je officieel een huis uitgezet kan worden ben je wel 3 a 4 maanden verder, dat dekt meestal de deposito wel - wel even slot op voordeur vervangen (dat zou ik sowieso al doen)) of b. eieren voor je geld kiezen en alles zelf opknappen zodat je er verder goed kunt leven

Succes!

• Mabel at Barcelona

Oh, nog één opmerking, Spanje is Nederland niet dus het kan - als de eigenaar goede bedoelingen heeft - gewoon echt lang duren voordat iets gemaakt is! Het welbekende mañana mañana ;)

Succes!

• Mabel at Barcelona

Vergeten, de electriciteitsrekening, welbekend probleem. Gewoon opnieuw bellen en zeggen dat je het rekeningnummer wilt veranderen. Niets controle of certificaat! Rekening op andere naam maakt helemaal niets uit, als je maar betaalt :)

• Hannes

Dank je mabel, voor de uitgebreide reactie.

Adminstrador heeft me al aangegeven dat hij zou bellen voor de electriciteitsrekening (wellicht lukt het hem dus inderdaad wel). Ik heb het huis inderdaad in deze staat gehuurd, mbt een aatal kapotte dingen heb ik deze inderdaad simpelweg niet gemerkt. Daarnaast is de prijs en locatie goed, vlak naast placa jaume en heb dan ook niet te lang gewacht met beslissen. Echter een deur die gewoon meer dan 5 cm kleiner is dan het kozijn waar hij in moet vind ik toch wel erg ver gaan. Ik denk (maar ben dus niet zeker) dat minimaal de deuren van de habitaciones en de voordeur in goede staat moeten zijn en dat de overige deuren verantwoordelijkheid zijn voor de huurder. Het stelt me in ieder geval wat meer gerust mbt het contract dat alleen nog maar door de adminstrador getekend is.

Groetjes,

Hannes

• Mabel at Barcelona

Hmmm deuren die 5 cm korter zijn, zijn geen onoverkomelijk probleem. Ik denk niet dat een huisbaas je deuren gaat vervangen hoor.

Succes!