Uitschrijven uit Nederland ivm ziektekostenverzekering???

• fen

Hoi,

Wilde graag jullie advies vragen betreffende het volgende:

Ik woon sinds een aantal jaar in Barcelona maar heb me nooit laten uitschrijven uit Nederland. Mijn ouders hebben nu een brief ontvangen waarin staat dat als ik het bewijs van uischrijving niet overhandig er een boete van 650€ volgt, dit in verband met de verplichte ziektekostenverzekering. Kan ik dit regelen vanuit barcelona?? Heeft iemand dezelfde situatie meegemaakt? Ik het op de GBA site gekeken en het lijkt erop dat ik dit per fax en vervolgens een machtiging voor het ophalen van het bewijs van uitschrijving kan doen. Klopt dat?

Of is het toch nodig dit persoonlijk te regelen in Nederland, wat dus zou betekenen dat ik daarvoor speciaal moet overvliegen wat me bijzonder slecht uitkomt nu :(

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Groeten,

Fen

• Mabel at Barcelona

Hallo,

Ik kon het destijds gewoon telefonisch/per mail doen. Even naar de gemeente bellen waar je ingeschreven staat en vragen of het ook telefonisch/per mail kan. Het was een kleine gemeente, misschien scheelde dat.

Succes!

• Sander

Als u zich niet wil laten uitschrijven, dan kunt u contact opnemen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

U kunt via deze website een formulier invullen : www.svb.nl/awbz . De SVB onderzoekt dan op uw verzoek of u AWBZ-verzekerd bent en op grond daarvan ook een zorgverzekering in Nederland zou moeten hebben. U ontvangt van het CVZ een schriftelijke bevestiging van de uitkomst van dat onderzoek.

• Mabel at Barcelona

Sander, dat is interessante informatie, mede omdat mij altijd verteld is dat elke inwoner van NL (ingeschreven dus) verplicht is deze verzekering te hebben. En wel ingeschreven blijven staan, kan voordelig zijn wat betreft je AOW opbouw. Ben benieuwd of je wel ingeschreven kunt staan zonder verplicht verzekerd te zijn en toch AOW kunt opbouwen. Fen, hoor graag van je!

• fen

Hartelijk bedankt voor het antwoord Mabel en Sander!

Ben erg opgelucht dat ik niet speciaal naar Nederland hoef om dit af te handelen. Ik zal nog laten weten hoe het afgelopen is :P

Groeten,

Fen