Hoi Bert en anderen,
Ik ben zojuist wezen stemmen.
Je hoeft je niet vooraf aan te melden en je hoeft de oproepkaart niet mee te nemen (maar is wel handiger, want daar staat je tafelnummer op).
Gewoon met je ID-kaart (p.e. rijbewijs) naar het stemburo dat het dichtst bij je adres ligt, waar je op 1 maart ingeschreven stond.
Bij de ingang van het stemburo ligt de lijst met alle namen en bijbehorende tafelnummer.
De buitenlandse stemgerechtigden staan op een aparte lijst (de “E-lijst”).
Eenmaal binnen, pak je één papiertje van de partij van je voorkeur en stopt deze in de envelop. Je kan dus niet (zoals in NL) op een persoon binnen de partij kiezen. Je mag ook niets op het formulier schrijven, want dan is de stem ongeldig.
Ga vooral stemmen!
Al was het maar om een beetje afleiding te bezorgen aan de ‘uitverkorenen’, die verplicht (weigeren of niet verschijnen kan een gevangenisstraf betekenen) de hele dag in het stemburo moeten zitten…
Suerte,
Eric
PS: Wat ik me al een paar jaar afvraag: Zijn er criteria (p.e. leeftijd, geslacht, opleidingsnivo, etnische achtergrond, etc) voor de selectie van de personen die het stemmen (verplicht) begeleiden of is dit geheel willekeurig? Kunnen wij (immigranten van binnen de EU) ook geselecteerd worden om verplicht een dag op het stemburo te zitten?