Lokale verkiezingen zondag a.s

• Anouk

Momenteel vind ik het maar een zooitje bij de Gem. Barcelona.

Een aantal jaren geleden stemde ik vol overtuiging op Hereu - PSC (de PVDA van Catalanya), maar ben niet meer tevreden over Hereu, maar de partij PSC heeft wel mijn voorkeur… maar niet 100%..

Toch ‘moeten’ we, vind ik, gaan stemmen…zoniet dan gebeurt er dit:

http://www.youtube.com/watch?v=fD46sl7bHxI&feature=player_embedded

• webmaster

Anouk,

Ik ben het helemaal met je eens. De protesten in Madrid ten spijt.

Alleen… ik ben voor mezelf de weg even kwijt. Volgens mij heb ik hier alleen maar een keer gestemd bij EU-verkiezingen.

Vrees dat ik (door niet-aanmelden?) niet mee mag doen.

Bert

• Eric M

Hoi Bert en anderen,

Ik ben zojuist wezen stemmen.

Je hoeft je niet vooraf aan te melden en je hoeft de oproepkaart niet mee te nemen (maar is wel handiger, want daar staat je tafelnummer op).

Gewoon met je ID-kaart (p.e. rijbewijs) naar het stemburo dat het dichtst bij je adres ligt, waar je op 1 maart ingeschreven stond.

Bij de ingang van het stemburo ligt de lijst met alle namen en bijbehorende tafelnummer.

De buitenlandse stemgerechtigden staan op een aparte lijst (de “E-lijst”).

Eenmaal binnen, pak je één papiertje van de partij van je voorkeur en stopt deze in de envelop. Je kan dus niet (zoals in NL) op een persoon binnen de partij kiezen. Je mag ook niets op het formulier schrijven, want dan is de stem ongeldig.

Ga vooral stemmen!

Al was het maar om een beetje afleiding te bezorgen aan de ‘uitverkorenen’, die verplicht (weigeren of niet verschijnen kan een gevangenisstraf betekenen) de hele dag in het stemburo moeten zitten…

Suerte,

Eric

PS: Wat ik me al een paar jaar afvraag: Zijn er criteria (p.e. leeftijd, geslacht, opleidingsnivo, etnische achtergrond, etc) voor de selectie van de personen die het stemmen (verplicht) begeleiden of is dit geheel willekeurig? Kunnen wij (immigranten van binnen de EU) ook geselecteerd worden om verplicht een dag op het stemburo te zitten?

• Mabel at Barcelona

Thanks, ga ik nu nog even stemmen!

• Mabel at Barcelona

Helaas, je moet wel geregistreerd zijn om te mogen stemmen…. Dat ben ik dus niet…. Jammer!

• webmaster

Helaas, Anouk. We zullen het moeten doen met Trias…

Bert

• webmaster

@Eric:

Gisteren heb ik dus (weer) niet meegedaan. Heel slecht. Maar goed, wat ik me van het stemproces herinner is van de EU-verkiezingen een paar jaar geleden. Een gedoe met heel veel losse papiertjes. Begreep niet goed dat daarmee niet gerommeld kon worden. Het privacy-aspect (iedereen kan zien welk papiertje je pakt) is in ieder geval slecht geregeld.

Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om dáár bij te gaan zitten…

Bert

• anouk

Ja, niet mijn eerste keuze, maar wel overwogen moet ik bekennen…weet je, iedere verandering is positief, toch?