25 januari verhuis ik naar Barcelona. Ik ben freelancer en wil me graag in Spanje als autonomo/comerciante individual inschrijven.
Ik heb een paar vragen.
1. Ik neem aan dat ik me, net als in Nederland moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Moet ik me in Barcelona inschrijven bij de ‘Cambra de Comerc’? Schrijf ik me dan in in het Handelsregister (Registro Nercantil Central?) of is dat weer wat anders. En moet ik daarvoor nog speciale documenten meenemen? Bepaalde formulieren invullen? Zijn daar kosten aan verbonden?
2. Ik moet een BTW-nummer (CFI) aanvragen bij de Belastingdienst. Klopt dit dat ik dit bij een districtskantoor van de Belastingdiens moet doen? is dit inderdaad de Delegacion de Haciendo de Agencia Tributuria) Waar zit dat in BCN? Moet ik hiervoor nog speciale formulieren invullen?
3. Klopt het dat ik me voor de Seguridad Social als eenmanszaak moet inschrijven bij een speciaal register (Regimen Especial de Trabajadores Autonomos?) wat zijn de kosten en waar moet ik dat doen? Moet ik dit ook doen als ik naast mijn freelance werkzaamheden een paar dagen voor een werkgever ga werken?
4. Klopt het dat je als zelfstandige 240 euro per maand aan de Seguridad Social moet afdragen? Wordt dit bedrag minder als je naast je freelance werkzaamheden voor een werkgever werkt.
Het zijn nogal inhoudelijke vragen, maar je weet nooit. Misschien is er iemand die hetzelfde als ik doet en me een beetje op weg kan helpen.
Ik weet dat je adviseurs kunt inschakelen die dit allemaal kunnen regelen, maar ik wil het graag zelf regelen, deels vanwege het kostenaspect en deels omdat ik denk dat het ook wel moet lukken.
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!