Berovingen

• Jacques

Is het toeval of niet, maar vrijwel iedereen die ik ken en die Barcelona bezocht heeft is daar beroofd!

Enkele van mijn collega's, mijn zwager en gisteren nog mijn dochter, die jarenlang in Afrika, het Midden-Oosten en Azie gewoond, gewerkt en gereisd heeft en daar nergens problemen gehad heeft.

Voorlopig zien ze mij daar niet!

• RD

we missen je nu al Jacques

• Jacques

Toevallig actief betrokken bij deze volkssport, RD?

• Sietze

ZeurJacques

• Gerton

Barcelona staat inderdaad bekend om zijn professionele zakkenrollers. Als er een zakkenrollers Champions League zou zijn zouden enkele van mijn stadsgenoten zeker goede kansen hebben om de finale te halen.

Ze zijn bovendien zeer klantvriendelijk, je merkt pas enkele uren later dat je camera of mobiel weg is, zo goed zijn ze…

Veel Nederlandse toeristen die ik spreek zijn zeer verbaasd dat de stad zo relaxed is, na alle verhalen en waarschuwingen die ze van anderen hebben gehad en dat is meteen het gevaar. Een mobieltje op de terrastafel laten liggen en voor je het weet is hij verdwenen, nadat enkele mede-“toeristen” je vriendelijk de weg naar de ramblas hebben gevraagd terwijl ze hun plattegrond van Barcelona op je terrastafel neerlegden.

De moraal van dit verhaal: let goed op je spullen, maar probeer vooral van de stad te genieten zonder naief te zijn. Ik woon hier nu zelf ruim 5 jaar en ben nog nooit gerold (al zal dat heus nog wel eens gebeuren), terwijl ik vrijwel dagelijks door het centrum loop of fiets.

En speciaal voor Jacques, ik ben niet betrokken bij deze “volkssport”..

• Erik J

Er wordt hier inderdaad geroofd, en niet zo'n beetje ook.

Zit er nu vijf weken en ben ook al aan de beurt geweest. Pakte die vogel nog wel bij zijn lurven waarop de ander mijn -lege- portemonnee terug kwam brengen (zodat nummer een kans zag om te vluchten). Maar wel dikke bult want eigen schuld; nooit je portemonnee in je kontzak stopen.

SIndsdien: portomonnee, sleutels en mobieltje in voorzak, en hand in je zak houden. Dat is de enige 100% safe maniier.

Maar daarom niet naar Bcn gaan? 8-)

• maria

Ben heel vaak in Barcelona geweest en nog nooit beroofd, maar je ziet hier de toeristen ook lopen die er om vragen, een rugtas om, nooit doen, ze hebben de rits zo open en natuurlijk moet je je camera oid.niet op een tafeltje op de Ramblas laten liggen…..

ook in de metro,hou je tas voor je als je moet staan, je weet dat het in Barcelona ook voorkomt ,dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.

• harmannus

Preventie is het enige wat echt helpt. Ik ben erg vaak in Amsterdam geweest en ik woon in Barcelona. Wat berovingen betreft doet de 1 niet onder van de ander.

Tip: neem nooit je pasoort mee. een kopie is voldoende. Nooit de creditcards, bankpasjes in je knip.

Neem alleen net voldoende geld mee wat je zeker nodig hebt voor je eten, drinken etc.

Draag een halsknip. Onder je T-shirt dan wel te verstaan. Overkomt het je toch dan is de schade beperkt. Word je aangesproken door een vreemde reageer dan niet en loop door.

Gewoon altijd allert zijn en niet je vakantiepret laten verpesten. Barcelona is een heerlijke stad.

• Mart

Wat is het nut van je bericht? Je hebt blijkbaar toch al besloten niet te gaan.

Maar voor de informatie van anderen; ik ben verschillende keren in Barcelona geweest, in totaal 2 maanden daar de toerist uitgehangen. Noch mij, noch mijn reisgenoten is ooit iets overkomen, nooit iets vervelends meegemaakt.

Tuurlijk moet je je gezonde boerenverstand gebruiken maar dat moet je in alle wereldsteden. Enneuh, de laatste tijd nog eens wezen stappen in bijvoorbeeld Amsterdam? Wat je dan op straat allemaal ziet gebeuren wordt je ook niet vrolijk van.

• arie

barcelona is een roversnest. overal loeren jongens en meiden op de spullen van - bij voorkeur - toeristen. maar ook staat men klaar iets uit je auto te grissen wanneer de deur even open staat. het is een groot leger van gelegenheidsdieven en professionals uit het oosten.

cijfers laten zien dat barcelona hierin in europa aan kop staat, en de terugkerende zorg van de catalaanse overheid onderstreept de ernst van de zaak. de enige troost is dat het geweld dat gebruikt wordt - relatief - meevalt: weinig messen en pistolen, weinig slaan en schoppen - vooral een portemonnee stelen en die snel teruggeven wanneer de dief in de kraag wordt gegrepen.