Barcelona staat inderdaad bekend om zijn professionele zakkenrollers. Als er een zakkenrollers Champions League zou zijn zouden enkele van mijn stadsgenoten zeker goede kansen hebben om de finale te halen.
Ze zijn bovendien zeer klantvriendelijk, je merkt pas enkele uren later dat je camera of mobiel weg is, zo goed zijn ze…
Veel Nederlandse toeristen die ik spreek zijn zeer verbaasd dat de stad zo relaxed is, na alle verhalen en waarschuwingen die ze van anderen hebben gehad en dat is meteen het gevaar. Een mobieltje op de terrastafel laten liggen en voor je het weet is hij verdwenen, nadat enkele mede-“toeristen” je vriendelijk de weg naar de ramblas hebben gevraagd terwijl ze hun plattegrond van Barcelona op je terrastafel neerlegden.
De moraal van dit verhaal: let goed op je spullen, maar probeer vooral van de stad te genieten zonder naief te zijn. Ik woon hier nu zelf ruim 5 jaar en ben nog nooit gerold (al zal dat heus nog wel eens gebeuren), terwijl ik vrijwel dagelijks door het centrum loop of fiets.
En speciaal voor Jacques, ik ben niet betrokken bij deze “volkssport”..