Rijbewijs omwisselen

• pj

FR Barcelona Schreef:

——————————————————-

> Volgens mij heb je ook nog een echtheidsverklaring

> nodig van je Nederlandse rijbewijs, misschien is

> dat veranderd maar 4 jaar geleden was dat in ieder

> geval wel nodig.

>

> http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewij

> s/uw_rijbewijs_in_het_buitenland/Echtheidsverklari

> ng.htm

Die ‘Echtheidsverklaring’ was ook vorig jaar (mei 2009) nog gewoon nodig.

• R.

echtheidsverklaring?

Ik heb mijn rijbewijs in februari 2010 omgewisseld ( was wel nog geldig)

En ik hoefde geen echtheidsverklaring in te leveren

• Nick

Als je je rijbewijs nog hebt heb je geen echtheidsverklaring nodig. Als je hem kwijt bent geraakt wel. Verklaring is per fax aan te vragen bij de RDW.

• DenoX

R.,

Heb je nu een Spaans of Nederlands rijbewijs?

En in het algemeen: waarom zou je een Spaans rijbewijs willen hebben?

• FR Barcelona

@ Denox

Ik denk dat iedereen liever een Nederlands rijbewijs heeft (in Spanje heb je al een paar jaar lang een puntenrijbewijs), echter ben je niet meer in Nederland ingeschreven dan moet je een Spaans rijbewijs nemen (in het geval dat je in Spanje bent ingeschreven).

• Freerk

Een tijdje terug had ik vernomen dat je het NL rijbewijs tegenwoordig niet meer hoeft om te wisselen (behalve als de geldigheidsduur

afloopt of bij het kwijtraken ervan). Daarom heb ik mijn rijbewijs nog niet verruild voor een Spaanse.

Voor de zekerheid heb ik het toch opgezocht en ziehier het resultaat, het is niet langer verplicht je rijbewijs om te wisselen..

Voor de complete tekst is de link van de Europese Unie bijgesloten, lees onder Inleiding en onder punt 1 van Gemeenschapsrecht.

http://ec.europa.eu/youreurope/nav/nl/citizens/living/car/driving-license/index_nl.html#313_5

Mocht dit inmiddels toch weer zijn gewijzigd dan hoor ik dat graag, dan is het op naar Gran Via 184…….

Groet, Freerk

• DenoX

FR Barcelona,

Bedankt voor de info. Dat is zwaar (td).

DenoX

• R.

Maar ik kan toch niet mijn rijbewijs in Nederland gaan verlengen? Ik woon al 8 jaar niet meer in Nederland, je moet toch zeker bij je gemeente ingeschreven staan om je rijbewijs daar te kunnen verlengen?

• Freerk

Beste R.

Het niet meer verplicht omwisselen gaat niet over verlenging. Inderdaad, dan dien je hier een rijbewijs aan te vragen. Het gaat erom dat met de oude regelgeving

het zo was dat als je in Spanje kwam wonen, je binnen een half jaar je NL rijbewijs moest omwisselen voor een Spaanse. Dat is inmiddels verleden tijd.

Groet, Freerk

• Mabel at Barcelona

Ook ik ben aan de beurt! Mijn rijbewijs verloopt in augustus en ik heb dus nodig:

- paspoort

- NIE

- empadronamiento

en mijn originele, nog geldige rijbewijs natuurlijk

Verder deur verder gaan bij DGT op Gran Via 184. Daar krijg ik een vodje mee en dan 3/4 weken later het echte rijbewijs.

Goed samengevat of iets vergeten?

En dan een stomme (?) vraag: in NL gewoon geldig en kan indien nodig (verlening) in NL weer omgewisseld worden tot een NLs rijbewijs?