Rijbewijs omwisselen

• willem

Hallo mensen,

Kan iemand mij misschien vertellen hoelang het precies duurt voordat je Nederlands rijbewijs naar een Spaans rijbewijs is omgewisseld? Ik heb inmiddels mijn Nederlandse rijbewijs al ingeleverd, maar moet over een paar weken naar Nederland voor werk.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt!

Groeten,

Willem

• Ronald

Ik dacht dat dat vandaag de dag niet meer nodig was? Een aantal kennissen van mij hebben juist hun Spaanse weer omgewisseld naar een Nederlandse om zodoende het puntenstelsel te ontlopen.

Ik heb mijn Spaanse rijbewijs 5 jaar en bij mij duurde het 6 weken omdat de documenten zoek waren maar ik geloof dat het (toen) normaliter zo'n 3 weken duurde. Ik heb hem pas verlengd en kreeg toen een tijdelijk rijbewijs. De nieuwe is net een credit card.

• Willem

Ik heb dit gedaan omdat ik mijn motorrijbewijs aan het halen ben, en als ik geen Spaans rijbewijs heb, weer examen moet doen voor circulacion.

Heb hier geen zin in en krijg toch een spaans rijbewijs zo gauw ik slaag voor de motor, vandaar .

Hoop dus maar dat het maar 3 weken duurt.

Alvast bedankt!

• joen

ik heb 2 a 3 maanden gewacht na alle documenten ingeleverd te hebben bij Trafico. Bij mij ging het erom dat mijn rijbewijs verlopen was na 10 jr. Ik kreeg een tijdelijk rijbewijs die alleen in Spanje geldig was. Ik heb nu dus wel een puntenrijbewijs :(

• Erik

Ik heb 3 november alles ingeleverd bij Trafico en zit nu te wachten totdat het rijbewijs wordt opgestuurd (net als jij dus). Mij is verteld dat het drie weken duurt, en dat die drie weken beginnen te lopen vanaf het bericht van validatie uit NL (ze checken met NL of je idd rijbevoegd bent, ook bij een rijbewijs wat niet verlopen is)

• webmaster

@Erik:

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Nadat ik alles had ingeleverd bij Trafico werd me gezegd dat ze niet wisten hoe lang het duurde. Ik heb ze toen gevraagd hoe die validatie werkt. Ze sturen een formulier via de fax naar RDW in Groningen, en gaan dan wachten. Ik belde RDW, want ik had haast (mijn rijbewijs was bijna verlopen). ´Meteen beantwoord en teruggestuurd´ vertelden ze me daar. Per brief, dat wel, want dat hoort zo. Ik een week later naar Trafico. ´Nee, we hebben nog niets, - zal wel op postkantoor liggen.´

Weer een week later werd ik gebeld. Alles was in orde, en ik kon mijn rijbewijs ophalen. Toen ik voor de zoveelste keer weer bij Trafico langsging bleek alles nog helemaal niet in orde te zijn. Afijn, om een lang verhaal kort te maken: na een uur kreeg ik een voorlopig rijbewijs met een geldigheid van drie maanden.

Samengevat: de voorbereiding gebeurt door Trafico Catalunya. Als ze alle papieren hebben geven ze een voorlopig rijbewijs af en sturen alles door naar Madrid. Het oude - Nederlandse - rijbewijs wordt ingenomen.

Trafico Madrid kan er een maand of twee over doen voor het uiteindelijke kaartje per post naar het huisadres van de client wordt gezonden.

Bert

• Erik

@Bert: die drie weken vanaf validatie met NL is wat mij verteld is, ik zal hier laten weten wanneer ik het spaans rijbewijs heb ontvangen. Het kan zoals we allemaal weten hier wel wat langer duren dan ze vertellen…. overigens kreeg ik wel direct een tijdelijk rijbewijs mee wat drie maanden geldig is, maar niet in het buitenland

• webmaster

Enige voordeel van zo´n nieuw Spaans rijbewijs is wel dat je daarop meteen je DNI nummer hebt staan, en het dus kunt gebruiken in de supermarkt bij betalen met creditcard. Dat oude NL-paspoort sleet wel snel de laatste tijd, en om nu zo´n A4-kopie van nieuwe DNI te gebruiken, dat was toch al niks…..:)

Bert

• pj

- Als je zelf je rijbewijs regelt bij de DGT op de Gran Via (bijna in L´Hospitalet) kan je gelijk bij aanvraag je tijdelijke rijbewijs meenemen..

- Bij mijn rijbewijs zat er uiteindelijk 2½ week tussen de officiële datum van afgifte in Madrid en de daadwerkelijke ontvangst op mijn huisadres in BCN. Bij elkaar heeft tussen de datum van aanvraag en de ontvangst ruim een maand gezeten.

@ Willem: in jouw geval is het misschien het slimst je rij-examen te doen (en te slagen (:P)), de komst van je spaanse rijbewijs af te wachten, en daarna pas je nieuwe rijbewijs aan te vragen.

• webmaster

@PJ

Omdat ik laat was met het aanvragen en een beetje bang voor de rompslomp heb ik gevraagd aan de RACC wat die voor me konden doen. Bemiddeling (inleveren papieren en contact met DGT) kost daar 90 euro. Leek me een beetje duur, omdat ik toch zelf eerst alle papieren moest regelen. Dus heb ik het zelf gedaan. Overal achteraan gezeten, alles zo snel mogelijk. Alleen, omdat ik dacht dat BCN misschien drukker was dan bijvoorbeeld Terrassa en dus trager, ging ik naar die laatste plaats. Dom van me. Verkeerd gedacht…. :(

Gut, wat een toestanden! Afijn, de rest van het verhaal kennen jullie al. En al helemaal geen tijdelijk rijbewijs vanaf het begin…