Beste PJ,
Hartelijk dank voor je ruime kennis en kritische noot. Dus hier onze toelichting:
PJ:-een verplichte maandelijkse afdracht aan de sociale verzekering van om en nabij de € 250,–. Of je nu daadwerkelijk gewerkt hebt of niet
Juist daarom bieden wij ook een part-time baan aan! Het is een ideale baan voor mensen die al een huidige baan hebben (dan is de sociale verzekering reeds betaald) en s'avonds of in het weekend graag wat “bij” willen verdienen, én daarbij hun eigen tijden en dagen willen bepalen. Heb je dus een drukke week dan rij je niet, tijd en zin in een leuke uitdaging? Dan kan je bij ons heel leuk bijverdienen. Ideaal dus!
PJ:-verplichte IVA-aangifte.
Klopt helemaal. Maar je vergeet de voordelen….. Juist daardoor kan je ‘'bedrijfskosten’' opvoeren. Je kan bijvoorbeeld je (mobile)telefoon, reiskosten, lunch/diner, internet (voor de email communicatie) en daarmee het gebruik van je computer, etc, etc afschrijven. De kans is dus redelijk groot dat je IVA terug krijgt!
PJ:- vermoedelijk ook gestorkosten als je de catalaanse bureaucratie niet zelf aan kan.
Inderdaad ‘'vermoedelijk”. Wij zorgen er voor dat onze chauffeurs tegen een minimaal bedrag van ± € 50,00 per kwartaal (voor een basis administratie) door onze ’'Engels'' sprekende Gestor (=boekhouder) wordt bijgestaan en geholpen. Tel daarbij op dat onze chauffeurs een hoger uurloon krijgen dan het gemiddelde uurloon in Barcelona (zeker t.o.v. een soortgelijk baantje), dan vallen de kosten van de boekhouder geheel weg!
PJ:- wettelijke aansprakelijkheid voor je werkzaamheden (ongeluk met de TukTuk of passagiers?)
Al onze TukTuks zijn ruim verzekerd binnen alle wettelijke bepalingen. Zowel de TukTuk zelf, alsmede alle inzittende (dus ook de bestuurder). Dat hele traject is door ons geregeld en valt buiten alle aansprakelijkheid en verantwoording van onze part-time chauffeurs!
PJ:- geen werkloosheidsuitkering bij onvoldoende inkomen.
Hetzelfde gaat op in Nederland met een oproep- of nul-uren-contract. Op dat punt verschillen we in Spanje dus totaal niet. Daarbij, nogmaals gezegd, de ideale baan voor mensen die er naast hun huidige baan nog een hele leuke vrolijke uitdaging bij zoeken!
PJ:- volledig meedelen in het bedrijfsrisico (als er geen klanten zijn), maar niet in de bedrijfswinst (als er veel winst gemaakt wordt).
Het is mij niet bekend wat voor werk jij doet, maar volgens mij profiteert er in Nederland ook geen enkele werknemer in “de bedrijfswinst”. Als we je inhuren voor vier uur en er komt geen klant opdagen, krijgt elke part-time chauffeur netjes z’n geld….. dus zie ook niet in waarin ze meedelen in het bedrijfsrisico? Hoe zeer we je kritische kanttekeningen ook waarderen, deze snappen we niet helemaal, beetje stemmingmakerij……… en staat ook los van de baan en de daarbij behorende werkzaamheden, jammer!
PJ:-Op zich is het natuurlijk een mooi studentenbaantje, zoals het TucTuc-rijden in
Bloemendaal/Zandvoort dat ook is, maar de status van ‘autonomo’ verdraagt zich daar niet zo goed mee. Enne….wil je meer lezen over TukTuk España:
Met die kanttekening dat elke “chauffeur” dagelijks kan werken aan zijn of haar Spaans, de ervaring heeft om, naast zijn of haar werk, een hele leuke ervaring op te doen in de wereldstad Barcelona en de buitengewoon aangename temperatuur die behoorlijk verschilt van “Bloemendaal of Zandvoord”.
www.globaltuktuk.com is een dochteronderneming van ons voor de verkoop van TukTuks. Onze website voor TukTuk Espana: www.tuk-tuk.es en die is vanaf volgende week online!
PJ:-en over de schaduwzijden en aansprakelijkheid van TukTuk rijden: www.youtube.com/watch?v=9pDYpYmqnU4&eurl=http://nl.truveo.com…
Heel goed dat je dit filmpje aankaart PJ. Als wij namelijk constateren dat een chauffeur van ons roekeloos rijdt en hierdoor een gevaar voor passagiers en/of mede weggebruikers oplevert, dan volgt daar bij ons ook ontslag op! Immers: Veiligheid staat ook bij ons bovenaan.
Nogmaals bedankt voor je kritische vragen PJ. We zijn niet anders van je gewend.
Met vriendelijke groet,
TukTuk Espana