Speelgroep voor Nederlandstalige kinderen

  • Connie van Molken

    Hallo!

    Weet iemand of er een speelgroep bestaat voor Nederlandstalige kinderen? Ik heb mijn zoon net van de Nederlandse school gehaald en ben nu naarstig op zoek naar alternatieven om hem het Nederlands bij te brengen. Een middagje spelen met Nederlandse leeftijdgenootjes (hij is bijna 5 en ik heb nog een dochter van 1,5) zou natuurlijk helpen.

    Alvast bedankt voor de tips!

    Groetjes,

    Connie

  • Eric

    Hola Connie,

    Is dit wellicht een idee:

    http://www.sntcbarcelona.org/school.htm

    Of is dit nou juist de school waar je je zoontje van af hebt gehaald?

    Zo ja: kan je aangeven waarom?

    slds,

    Eric

    Connie van Molken schreef:

    >

    > Hallo!

    > Weet iemand of er een speelgroep bestaat voor

    > Nederlandstalige kinderen? Ik heb mijn zoon net van de

    > Nederlandse school gehaald en ben nu naarstig op zoek naar

    > alternatieven om hem het Nederlands bij te brengen. Een

    > middagje spelen met Nederlandse leeftijdgenootjes (hij is

    > bijna 5 en ik heb nog een dochter van 1,5) zou natuurlijk

    > helpen.

    > Alvast bedankt voor de tips!

    > Groetjes,

    > Connie

  • Connie van Molken

    Hallo,

    Dit is inderdaad de school waar Luca vorig jaar naar toe ging. Voor dit jaar was hij ook ingeschreven, maar we hebben het helaas-helaas op het laatste moment laten afweten. De reden? Slapeloze nachten voordat hij naar school moest, buikpijn, huilbuien… begrijp me goed, onze beslissing om van de Nederlandse school af te zien, had niets met de kwaliteit van de school zelf te maken. Integendeel, volgens mij verrichten ze heel goed werk en ik had het graag gewild, maar voor Luca zit het er (voorlopig althans) niet in. Hij is verlegen van aard en zag er telkens tegenop om te gaan. Van zijn leerkracht hoorde ik dan dat hij niet deelnam en vaak ook niet oplette. Hij was waarschijnlijk meer bezig met hoe hij zich sociaal staande kon houden dan met Nederlands leren. En uiteindelijk werkten onze chantages ook niet meer (je krijgt daarna een kadootje, we gaan naar McDonalds - ik weet het, helemaal fout maar we probeerden alles om het maar een leuke ervaring voor hem te laten zijn).

    En nu zit ik dus met de spreekwoordelijke handen in het haar… hoe ga ik mijn kind(eren) Nederlands leren. Nederlandse boekjes en dvd's heb ik al natuurlijk, aan de Nederlandse tv wordt gewerkt en ik heb ons net aangemeld voor de Nederlandse vereniging. Ook ben ik op zoek naar lesmateriaal om hem zelf wat bij te spijkeren (tips hierover zijn trouwens ook welkom!). En zodoende dacht ik aan een speelgroepje. Dit is een goed gebruik in de Engelstalige gemeenschap, maar ik merk dat wij Nederlanders hier niet zo aan doen. Zal wel alles te maken hebben met het feit dat we goed zijn in integreren.

    Wie weet kan er via dit forum wel een speelgroepje opgericht worden. Parken genoeg in Barcelona en ik stel mijn huis ook graag ter beschikking.

    Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik wilde even duidelijk zijn op jouw waarom-vraag, want ik wil absoluut geen verkeerd beeld achterlaten op dit forum over de Nederlandse school, volgens mij nog steeds de enige echte manier hier in Catalunya om je kind fatsoenlijk de Nederlandse taal en cultuur mee te geven.

    Groetjes,

    Connie

  • Michel

    Hoi Connie,

    Dat is een lang verhaal geworden. Jammer dat hij niet wilt. Je kunt hem moeilijk dwingen.

    Lijkt mij me leuk. Laten we even de reaktie afwachten en dan kunnen we eens afspreken. Een ander kindje van de klas woont ook bij mij in de buurt. Ik zal haar ook even vragen of ze het een leuk idee vind. Die heeft er 2. Eentje van 4/5 jaar en een eentje jonger.

    Gr,

    Michel

  • Eric

    Hola Connie,

    Nu is het me inderdaad duidelijk. Ik vond het al vreemd, want ik hoor hele goede berichten over de Nederlandse school.

    Helaas kan ik je (nog) niet helpen aan een speelvriendje/vriendinnetje, maar het lijkt inderdaad een goed idee om een speelgroepje of zoiets op te richten.

    Naast de Nederlandse vereniging, is er ook een Belgische vereniging die veel activiteiten hebben.

    De eerstvolgende is een wandeling door Collserola op 19 october. Je kan ze mailen op circulohb@yahoo.es

    Sterkte met alles en misschien tot ziens bij de McDonalds… :-)

    Slds,

    Eric

    Connie van Molken schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Dit is inderdaad de school waar Luca vorig jaar naar toe

    > ging. Voor dit jaar was hij ook ingeschreven, maar we hebben

    > het helaas-helaas op het laatste moment laten afweten. De

    > reden? Slapeloze nachten voordat hij naar school moest,

    > buikpijn, huilbuien… begrijp me goed, onze beslissing om

    > van de Nederlandse school af te zien, had niets met de

    > kwaliteit van de school zelf te maken. Integendeel, volgens

    > mij verrichten ze heel goed werk en ik had het graag gewild,

    > maar voor Luca zit het er (voorlopig althans) niet in. Hij is

    > verlegen van aard en zag er telkens tegenop om te gaan. Van

    > zijn leerkracht hoorde ik dan dat hij niet deelnam en vaak

    > ook niet oplette. Hij was waarschijnlijk meer bezig met hoe

    > hij zich sociaal staande kon houden dan met Nederlands leren.

    > En uiteindelijk werkten onze chantages ook niet meer (je

    > krijgt daarna een kadootje, we gaan naar McDonalds - ik weet

    > het, helemaal fout maar we probeerden alles om het maar een

    > leuke ervaring voor hem te laten zijn).

    > En nu zit ik dus met de spreekwoordelijke handen in het

    > haar… hoe ga ik mijn kind(eren) Nederlands leren.

    > Nederlandse boekjes en dvd's heb ik al natuurlijk, aan de

    > Nederlandse tv wordt gewerkt en ik heb ons net aangemeld voor

    > de Nederlandse vereniging. Ook ben ik op zoek naar

    > lesmateriaal om hem zelf wat bij te spijkeren (tips hierover

    > zijn trouwens ook welkom!). En zodoende dacht ik aan een

    > speelgroepje. Dit is een goed gebruik in de Engelstalige

    > gemeenschap, maar ik merk dat wij Nederlanders hier niet zo

    > aan doen. Zal wel alles te maken hebben met het feit dat we

    > goed zijn in integreren.

    > Wie weet kan er via dit forum wel een speelgroepje opgericht

    > worden. Parken genoeg in Barcelona en ik stel mijn huis ook

    > graag ter beschikking.

    > Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik wilde

    > even duidelijk zijn op jouw waarom-vraag, want ik wil

    > absoluut geen verkeerd beeld achterlaten op dit forum over de

    > Nederlandse school, volgens mij nog steeds de enige echte

    > manier hier in Catalunya om je kind fatsoenlijk de

    > Nederlandse taal en cultuur mee te geven.

    >

    > Groetjes,

    > Connie

  • Sarah

    Hola,

    Ik ben een Nederlandse lerares, onlangs hier naartoe verhuisd. Mijn plan is om hier ‘iets’ met Nederlandse les op te zetten aangezien er nogal wat Nederlanders zijn.

    Globale plan is ‘bijles’ voor verschillende leeftijden. Deels op speelse manier (vooral bij de jongere kinderen, denk aan versjes, liedjes, spelletjes) en deels via lesmethoden (voor de wat oudere kinderen). Waarschijnlijk in het weekend en wellicht in de middagpauze.

    Wanneer dit van start gaat is nog niet geheel duidelijk aangezien het contrete plan nog niet helemaal rond is.

    Interesse? stuur dan gerust even een mailtje en ik houd je op de hoogte van de plannen.

    Saludos!

  • Sonita

    Hello, I am American married to a Dutchman, I can read and speak but my written Dutch is terrible. I apologize for the cultural arrogance using English but I know most Dutch people understand it. So please write back in Dutch if that is easiest, I can read just fine!

    Now to the point. My husband and I will be moving to Barcelona in a month with our 18 month old daughter. He is speaking only Dutch to her, I am speaking English. We live in a very rural area of the US and I was hoping to connect with some Dutch people during our time in Barcelona (we'll be there 10 months). I really want her to learn Dutch, it is more important than Spanish for her (though I am sure she will learn Spanish and Catalan in daycare). I don't speak dutch to her because I don't want her to learn my pronunciation or grammatical errors, and her dad works a lot so she really isn't picking much up (that I know of but who knows!). At any rate, if anyone knows of a Dutch speaking playgroup with room for one more please send m,e the contact information. Thank you!

  • evanne@hotmail.com

    Hallo Sonita, Connie, Michel, Eric en Sarah,

    Met interesse ben ik jullie berichtjes aan het lezen. Zelf heb ik nog geen kids en verhuis ik pas half september naar Barcelona maar ik zou mezelf hierbij graag willen aanbieden als oppas of begeleidster voor jullie kinderen. Als daar behoefte aan is natuurlijk. Ik zou activiteiten met een clubje kinderen doen, taalspelletjes of gewoon op kunnen passen.

    Ik ben 31 jaar en heb veel werkervaring met kinderen. In jeugdzorg, kinderopvang en als oppas. Ik ben gek op kinderen en ben invoelend en kan snel een vertrouwelijk sfeer scheppen.

    Mocht er behoefte aan zijn, het lijkt me leuk om contact te leggen.

    Vriendelijk groetjes,

    Eva

  • Marije Visser

    Hallo,

    Ook ik ben al een tijd op zoek naar een manier om contact te leggen met nederlandse kinderen. Ik heb een zoon van bjina zes en een dochter van twee en een half. Vooral mijn zoon gebruikt de nederlandse taal steeds minder doordat hij naar een catalaanse school gaat. Hij begrijpt alles maar spreekt, ook tegen mij, voornamelijk catalaans. Wij wonen echter niet in Barcelona, maar in La Garriga (El Vallès). Als iemand ons toevallig een tip kan geven, zouden we dat erg leuk vinden.

    Vriendelijke groeten,

    Marije