Auto in Spanje

• Yanna

Hallo,

ik woon nu bijna twee jaar in Spanje en wil nu ook een auto gaan kopen (nieuw, niet tweedehands). Ik heb nog nooit een auto gekocht, noch in België, noch in Nederland, noch in Spanje, dus weet echt niet hoe dat dan werkt met verzekering en wat er nog meer bij komt kijken. Natuurlijk kan ik wel wat uitleg vragen aan mn ouders, maar wat Spanje betreft, weten zij het dan ook niet meer. Kan iemand van het prikbord mij vertellen welke stappen ik precies moet doorlopen om helemaal in orde te zijn met papieren? Het blijft toch nog steeds gemakkelijker als je het in je eigen taal uitgelegd krijgt….

Alvast heel erg bedankt!

Yanna

• Liselot

Hoi Yanna,

Ik begrijp je vraag niet zo goed, want volgens mij is het niet anders hier dan in NL. Wat wellicht wel handig is, is om bij een erkende garage/dealer je auto te kopen, opdat er zeker geen geintjes worden uitgehaald.

Wij hebben ook een nieuwe auto gekocht en volgens mij was het hele proces als volgt:

1) Kiest een auto type etc. uit bij een garage en die bestelt hem nadat je een koopovereenkomst sluit nadat jij een aanbetaling doet.

2) Terwijl jij wacht op de komst van je nieuwe auto, zoek je de verzekering die je wilt uit (allrisk is voor een nieuwe auto natuurlijk aan te raden).

3) Garage/dealer belt jou op het moment dat zij de auto binnen hebben en het nummerbord gaan aanvragen. Dat duurt dan volgens mij een paar dagen en dan geven ze jou per telefoon het kentekennummer door, zodat jij alvast je verzekering kunt rondmaken voor dat kenteken.

4) Gaat naar de dealer/garage en de overdracht vindt plaats dmv jouw betaling, handtekening op het contract en volgens mij weet de belastingdienst je dan ook gelijk te vinden!

Hoop dat dit de info is die je zoekt! Mocht iemand van mening zijn dat er onjuistheden in het bovenstaande zitten, dan graag info toevoegen!

• Yanna

Hey Liselot,

erg bedankt voor je reactie, dat is eigenlijk heel precies wat ik wilde weten. Stap voor stap hoe dat proces zal verlopen, bedankt voor de uitleg!

Yanna