werk tips

• Marleen en Peter

Hallo,

Graag zou ik tips krijgen met het vinden van (vrijwilligers)werk in Spanje. Waarschijnlijk ben ik 4 maanden lang in Spanje, Barcelona of omgeving in de periode mei t/m augustus. Hoe zit het met een werkvergunning regelen, indentiteitsnr aanvragen, bankrekening openen?

Ik ben ook geinteresseerd in vrijwilligerswerk tegen kost en inwoning (of een kleine vergoeding voor inwoning). Mocht er zoiets zijn, zou mijn vriend daar dan ook kunnen wonen?

Van beroep ben ik dtp'er/vormgever. Maar ik heb ook horecaervaring (keuken/bediening).

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Groet,

Marleen

• peter

www.estabien.eu

• Bert

Beste Marleen,

Als je hier maar vier maanden verblijft zou ik me geen zorgen maken over werkvergunningen, bankrekeningen e.d. Als je iets vindt in de sfeer van vrijwilligerswerk al helemaal niet. Waarom zou je? Je kunt hier gewoon geld uit de muur halen van je Nederlandse bank. Als EU-onderdaan hoef je ook niet bang te zijn dat iemand je zal wegsturen. Een werkgever die weet dat je een paar maanden hier bent zal je ook geen officieel contract aanbieden.

De officiele procedures zijn er voor de blijvers. Laat jij je daar als ´passant´ niet door lastig vallen.

Bert

webmaster

• Marleen

Bedankt Bert! Goede info!

Groet, Marleen

• Marleen

Bedankt Peter, goede site, daar kan ik misschien tzt wel werk vinden!

• Andress

Heel simpel: leer eerst vloeiend Spaans liefst nog Catalaans.. heb altijd een spontane, frisse houding (denk om de lach) en naturlijk doorzettingsvermogen! Ja het is een cliche mr denk er om: De meeste cliche`s zijn toch waar!

Succes.. (veel) geld hebben of gespaard hebben schiet je niet altijd mee wat op (spreek o.a uit ervaring) gr. Andress