Paro; hoe werkt het?

• Gaby

Hallo,

Eind januari loopt mijn contract af wegens opheffing van de afdeling en nou wil ik graag (nou ja, graag) paro aanvragen.

Ik weet wel ongeveer hoe het werkt, welke papieren je mee moet brengen, dat ze je cursussen gaan opdringen en dat je je na 3 maanden eventueel weer moet melden, maar wie heeft er zelf ervaring mee?

Moet je vantevoren een afspraak maken of ga je naar dat bureau met de papierwinkel en is het meteen in orde?

Klopt het dat het 70% is van wat je de laatste maand hebt verdiend? Krijg je dat per maand uitbetaald?

Gaat het om 3 maanden per gewerkt jaar?

Kortom ik zou graag willen weten hoe de praktijk nou eigenlijk is.

Alvast bedankt!

• Rachel

Hoi,

Het beste lijkt mij om vroegtijdig een andere baan te zoeken zodat je al dat papierwerk hoeft te doen.

Groetjes

• Gaby

Heel hartelijk bedankt Rachel, heb je nog meer van zulke handige tips, van die dingen waar ik zelf nog niet op was gekomen?

• Rachel

Hoi,

Graag gedaan hoor! Als ik meer tips voor je heb, laat ik het je zsm weten en zeker voor eind Januari 2007.

Groetjes

• Liselot

Hoi Gaby,

Ik heb er helaas wel ervaring mee, maar heb gelukkig niet meer dan 10 dagen paro hoeven ontvangen, alvorens ik weer nieuw werk had.

Hoe het werkt, hangt wellicht van het kantoor af waar je je moet melden. Even uitzoeken bij welk INEM je moet zijn. In mijn geval, ben ik eerst langsgegaan en vroegen ze of ik al wel 1,5 jaar had gewerkt en of ik de benodigde papieren had. Daarna moest ik een afspraak maken voor een week later. Geloof bovendien dat je na het ontslag maar 10 dagen ofzo hebt, om je aan te melden, dus wel gewoon doen, want je weet maar nooit hoe lang het kan duren voor je weer werk vind. Bovendien is het voor toekomstige werkgevers ivm de premie die zij moeten gaan betalen voor de SS interessant om jou aan te nemen, als je bij het INEM geregisstreerd staat als werkeloos. Dan krijgt je nieuwe werkgever weer korting. Als je dan weer werkt hebt, moet je weer langs om het te cancellen en krijg je daar een bewijs van dat je aan je nieuwe werkgever geeft.

Vanaf de dag van ontslag ontvang je niet gelijk ‘paro’. Geloof dat de eerste 10/15 dagen ofzo, niet gelden en dat je pas vanaf daarna geld gaat ontvangen. Bovendien pas op de 10e van de volgende maand en inderdaad 70% van je laatste loon van de afgelopen 6 maanden. Het is inderdaad zo dat je na de eerste afspraak, 3 maanden later weer moet komen, maar wat betreft het moeten doen van cursussen etc., valt allemaal hardstikke mee.

Hoop dat je wat aan deze info hebt en wens je veel sterkte&succes!

• Gaby

Hi Liselot!

Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee!

groetjes Gaby