formulier zorgverzekering

• Gerard

Hallo iedereen,

Ik heb eens van iemand gehoord dat als ik in Barcelona wil werken ik een formulier nodig heb dat bewijst dat ik in Nederland een arbeidsverleden heb.

Ik zou dat bij mijn zorgverzekeraar aan moeten vragen.

- Kan iemand dit bevestigen?

- Weet iemand hoe dit formulier heet ?

Alvast bedankt !!

Groets

• Martijn

Onzin. Wat je nodig hebt om in Barcelona te werken:

- EU paspoort (bijv. Nederlands paspoort)

- NIE nummer (fiscaal nummer voor buitenlanders, moet je aanvragen zodra je in Barcelona aankomt.)

Om een NIE nummer te kunnen aanvragen heb je tevens nodig:

- bewijs van inschrijving gemeente Barcelona

OF

- een arbeidscontract bij een werkgever in Spanje

Waar jij misschien op doelt is een E-formulier dat je kunt gebruiken om je opgebouwde Nederlandse arbeidsverleden/recht op uitkering over te brengen naar Spanje. Dat is niet verplicht om hier te kunnen werken, maar het kan handig zijn want dan kun je evt. in Spanje aanspraak maken op een (werkloosheids)uitkering, waarbij dan je NL arbeidsverleden ook meetelt.

• FR Barcelona

Ter aanvulling op het bovenstaande:

Het is ook mogelijk om een NIE-nummer aan te vragen zonder een contract te hebben of ingeschreven te zijn in Barcelona, het is dus vrij om aan te vragen.

• Eric M.

Aanvulling op de reactie van Martijn:

Vraag (ruim) voor vertrek uit Nederland bij het UWV (of bij de HR afdeling van je werkgever) om een (Spaanse versie van het) E301 formulier.

Dit formulier heb je nodig om hier in Spanje WW aan te vragen, mocht dat onverhoopt nodig zijn. De wachttijd voor zo´n formulier kan oplopen tot 8-10 weken.

Zie ook www.uwv.nl/overuwv/diensten/Werknemers/ww09.asp

Of even googelen op ´E301´ op de site van UWV.

Grtz,

Eric

• Martijn

Dat dacht ik dus ook toen ik twee jaar geleden naar Barcelona kwam….. vrij om aan te vragen. Maar de regeltjes waren/zijn verscherpt. Ik kon alléén een NIE aanvragen indien ik een arbeidscontract liet zien OF de empadronamiento. (Die laatste krijg je als je een huurcontract hebt, of een ondertekende verklaring van inwoning bij iemand anders.)

• Liesbeth

Inedrdaad FR Barcelona, de regels zijn erg aangescherpt… Een vriendin van me werd echt keer op keer tereuggestuurd; pas na het vinden van een baan kreeg ze dat felbegeerde nummertje! Dus mensen opgelet, als je naar BCN komt, het gaat dus niet meer zo gemakkelijk! Klinklare onzin natuurlijk, maarja, wat doe je er tegen???