Fuet met velletje?

• Joyce

Ik heb echt nog nooit fuet gegeten, dus excuses voor de misschien domme vraag. Om de fuet heen zit er een strak velletje, kun je dat ook opeten of moet je dat eraf halen?

• Bianca

mag je zelf weten, het is lekkerder zonder velletje, want het velletje is taai en hard.

maar ik heb het velletje ook zo vaak gegeten en ik leef nog steeds :-)

• Bert (webmaster)

Met vel. Goeie fuet heeft geen taai en hard vel, maar zacht. En de smaak van het vel maakt deel uit van het geheel. Llonganissa daarentegen is ouder, heeft vaak een harder vel, - en dat is te taai om mee te eten.

• xavi

Met of zonder kan alletwee. Om nog ff wat aanvullende informatie te geven op de reactie van Bert. Als je een fuet gaat kopen in de winkel nooit de eerste pakken, ik vind meestal de zachtere fuets beter smaken dus kan je beter in de verschillende fuets knijpen zodat je de beste mee naar huis kan nemen.

• Bart van Rijt

Wij importeren sinds de eerste toelating, rond de jaren tachtig, Spaanse vleeswaren en leveren deze aan groothandel en grootwinkelbedrijven.

De fuet is voorzien van een eetbare natuurdarm.

Misschien niet geheel smakelijk verhaal, maar dit zijn echte darmen zorgvuldig uitgespoeld en gevuld met worstdeeg. Echter de sterke varkensmaak is moeilijk verwijderbaar. Zelf verwijder ik indien mogelijk de darm, maar misschien waardeer jij de smaak.

De veerkracht van de worst geeft de rijping aan. Rijping is een soort uitdrogen en des te langer gerijpt des te harder de worst wordt en des te meer uitgesproken is de smaak.

Naast samenstelling, rijping is ook de aanwezige eetbare witte schimmel op de buitenzijde voor de smaak van belang. Deze schimmel is van dezelfde familie als die je op de camembert en brie behoort aan te treffen. Deze schimmel is een levend organisme en door gebrek aan zuurstof kan deze verdwijnen. Andere schimmelkleuren zijn ongewenst en veelal gevolg van te vochtige opslag!!!

Al met al is net zoals bij camembert is de rijping naar ieders smaak en dan ook niet voor een ander aan te geven!

P.S.: Mijn advies is het product in koeling te bewaren en enkele dagen voor consumptie op kamertemperatuur aan te laten drogen. Des te droger je hem wenst, des te langer op kamertemperatuur laten hangen.

• J B

Hoi hoi allemaal,

wist niet eens dat fuet Spaans was,weet wel dat ik hem met vel en al opeet en heerlijk is alleen,ik ben op zoek naar de fuet met walnoten ooit gekocht bij Konmar in Zwijndrecht,maar dat werd Jombo en weg mijn heerlijke Fuet met walnoten

Weet het merk ook niet meer helaas.

Iemand die mij kan vertellen waar ik het verder kan kopen of bestellen?

Alvast bedankt voor de moeite,

groetjes J B

• joren

in belgische supermarkt GB verkopen ze worsten met noten en vijgen .. die is echt YUMMIE….

jammer dat in NL supermarkten zo weinig keuzes zijn ..

• jeroen

Het is verschillend het ligt er aan van welk bedrijf of worstenmakerij ze komen bij de rewe in duitsland verkopen ze el pozo fuet daar hoef je geen vel vanaf te halen maar bv bij de supermarkt de plus hebben ze ook fuet waarbij je wel het vel eraf te halen bij een goede hoeft dit niet mijn vader heeft een bedrijf in spaanse levensmiddelen en wijnen