rijbewijs vernieuwen

• Saskia

Ik kreeg vandaag bericht uit NL dat ik mijn rijbewijs binnenkort moet vernieuwen. Nu lees ik op rijbewijs.nl dat er geen nieuw NL rijbewijs kan worden uitgereikt aan een in het buitenland wonende Nederlander. Ik moet een Spaans rijbewijs gaan aanvragen bij Dirección General de Tráfico. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? En zo ja, wat moest je zoal meenemen?

• Maurice

Als je bent uitgeschreven uit Nederland moet je inderdaad een Spaans rijbewijs halen. Ik heb het zelf in Alicante vernieuwd.

De volgende stappen heb ik ondernomen:

- Ingeschreven zijn in Spanje (meer dan een half jaar of anders aantonen bij DGT dat je minimaal een half jaar in Spanje woont).

- Een medische verklaring bij bureautjes nabij DGT (kosten 30 euro, ogentest, vaardigheidstest en wat vragen).

- Pasfoto´s voor de medische verklaring en voor het rijbewijs (kosten rijbewijs ongeveer 17 euro).

- Een echtheidsverklaring vanuit Nederland (http://www.rijbewijs.nl/nl/afhalen.html#4)

Je moet voor de rest nog een groot portie geduld meebrengen en dan moet het goed komen. Het mooie tijdelijke rijbewijs is trouwens een mooie collectors-item (het duurt nl. een paar maanden voordat ze het echte rijbewijs naar je opsturen).

Succes!