Ontslag

• Esther

Hallo,

Ik wil graag weten hoe het hier in Spanje zit als je ontslagen wordt bij een bedrijf.

Ik zit op vast contract bij een Multinational, maar ik zie de bui al aankomen….

bedankt

• Mabel

In principe moeten ze een hele goede reden hebben om je te ontslaan, maar goed…. maar ze moeten je in ieder geval flink (af)betalen. Ga anders even langs bij de vakbond (Via Leitana), die kunnen je (gratis?) advies geven!

Succes,

Mabel

• Unk

Tallon incaseren pleite maken en naar de soos gaan, wel lekker zo voor de zomer d8 ik…

• Arjan

WAT JE HET BESTE KUNT DOEN IS JE INSCHRIJVEN BIJ EEN SINDICATO. DEZE ONDERSTEUNEN JE BIJ EEN ONTSLAG EN BOVENDIEN REGELEN ZIJ EEN GRATIS ADVOCAAT DIE JE ONTSLAG ZAL AANVECHTEN.

Ter infomatie;

Ze kunnen je niet zomaar ontslaan maar de “indemnización” oftewel schadevergoeding is afhankelijk van het contract dat je heb en de fouten die je begaan hebt. (als je die begaan hebt)

Verder is het belangrijk te weten of het gaat om een collectief ontslag, dit is voor een bedrijf dat minder dat 100 werknemers heeft al bij 10 personen. De schadevergoeding bedraagt dan 22 dagen per jaar met een max. van 12 maanden.

Ze kunnen op verschillende gronden onstlaan;

Despido disciplinario (moet je wel iets heel goed fout gedaan hebben)

schadevergoeding is in het geval dat het onterecht is geweest (wat je moet aantonen door een aanklacht in te dienen bij de Juzgado de lo Social)

45 dagen per jaar gewerkt met een max van 42 maanden. Als het gegrond is dan heb je enkel recht op Seguridad Social….

of despido objetivo (voor minder belangrijk fouten zoals een vrijwillige daling in het rendement van je werk) schadevergoeding –> 22 dagen per jaar gewerkt met een max van 12 maanden.

Wil je meer informatie, informeer je dan bij een sindicato (vakbond).

Groeten en Suc6,

Arjan

• papa zelig

Als je de bui ziet hangen…je moet zo wie zo zorgen dat je een uitkering krijgt anders kan je geen cola lights meer bij me drinken ;-)

En niets meteen tekenen!!!

sterkte

• lucky28

Is dit toevallig broer konijn?